Min version av varför Stockholms stardollkontor ska flytta

Hejhej:)
Det har på många bloggar stått om att stardolls kontor ska flytta från Sverige. Jag har läst igenom många arttilklar och intervjuer. Det handlar om något som förkortas MOMS. Jag tror att det betyder ungefär det här:

H&M köper en skjort från ett företag. De köper den från företaget för 5 euro. Jag kommer till butiken och köper skjortan för 10 euro som H&M har köpt från tillverkaren för 5 euro. De har alltså höjt priset. MEN varför säljer affären den dyrare? Jo, de måste betala 20 procent av de som jag betalat till staten (stat=land).  I det här fallet bara 50 cent. Men om man köper något dyrare så får staten mera. Butiken måste ju fortfarande ha råd att ge lön till folk.

Men vad är fallet med stardoll då?
När vi köper superstar och extra pengar och sånt på datorn. Om jag bor i Finland och köper superstar så betalar jag kanske 2 euro för att vara superstar ett tag. 20 procent av 2 euro är 40 cent alltså går 40 cent till staten. Och jag bor ju i Finland så då går ju pengarna till finska staten. Men då tycker någon svensk att det inte räcker utan att ALLA pengar vi köper stardollars och ss för vara sig vi bor i Finland, USA eller Polen borde gå till Sveriges stat. Jag tror att det blir för dyrt eftersom Sverige inte får ihop så mycket pengar. Därför måste kontret flytta någon annanstans där de inte bryr sig om pengarna går till andra ställen.

Det finns tre kontor: Ett i Staockholm som ska flyttas, ett i Los Angeles och ett i London. Så tror jag att det är.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

♥Namn:
Kom ihåg mig?

♥E-postadress: (publiceras ej)

♥URL/Bloggadress:

♥Kommentar:

Trackback
RSS 2.0